Zalety i wady prowadzenia firmy w formie franczyzy

Zalety i wady prowadzenia firmy w formie franczyzy

Franchising, jak każda forma prowadzenia biznesu, ma swoje plusy i minusy. Jednak co dla jednego będzie zaletą, dla innego może okazać się wadą.Podpowiemy również na co zwrócić uwagę przy wyborze: „własna marka czy franczyza?“.

W poniższej tabeli znajdziesz ogólne zestawienie wad i zalet franczyzy. Szczegółowo omówione poszczególne plusy i minusy franczyzy przeczytasz w dalszej części artykułu:

 

Zalety franczyzy

Łatwiejszy start

Rozpoczynając biznes w formie franczyzy, masz dużo łatwiejszy start niż rozpoczynając biznes pod własną marką.

Gdy uruchamiasz swoją autorską firmę, budujesz ją od początku, od samych fundamentów

W przypadku franczyzy sprawa jest ułatwiona. Przystąpienie do znanej marki gwarantuje Ci rozpoznawalność na rynku. Nie jesteś sam - franczyzodawca  przekazuje Ci swoje know-how - otrzymasz niezbędne przeszkolenie i wiedzę, a często również materiały reklamowe i pierwszych klientów 

Gotowy pomysł na biznes

Franczyza zapewnia gotowy i sprawdzony pomysł na biznes. Obecnie na rynku masz do wyboru ponad 1000 dostępnych systemów franczyzowych z kilkunastu branż np. Studio Figura.

Minimalizacja ryzyka

Czynniki zmniejszające ryzyko biznesowe w prowadzeniu franczyzy:

  • Znana i rozpoznawalna marka - otwierasz biznes pod znaną i rozpoznawalną marką, np.Studio Figura
  • Wsparcie franczyzodawcy: know-how, szkolenia, doświadczenie ,
  • Pomysł na biznes sprawdzony na rynku - znaczy to, że rynek zweryfikował już dany pomysł na biznes 

Znana i rozpoznawalna marka

Jedną z najcenniejszych wartości związanych z franczyzą jest korzystanie z rozpoznawalnej marki a dzięki przystąpieniu do systemu franczyzowego, otrzymujesz prawo do korzystania z marki i znaku towarowego rozpoznawalnego na szeroką skalę. Studio Figura, Body Space Health & Beauty.

Należy jednak pamiętać, że znana marka sama z siebie nie przyniesie Ci zysku oraz o tym, że angażując się we franczyzę stajesz się współodpowiedzialny za dobro marki.

Franczyzodawca pomaga na wielu płaszczyznach (jednocześnie ograniczając możliwość samodecydowania).

  • pomaga w znalezieniu odpowiedniej lokalizacji placówki
  • przeprowadza kampanie promocyjne na otwarcie placówki
  • tworzy i dostarcza artykuły reklamowe i marketingowe do firmy
  • zajmuje się promocją placówki w mediach ogólnopolskich
  • proponuje doradztwo organizacyjne, prawne, finansowe
  • daje szkolenia dla franczyzobiorcy
  • daje szkolenia dla pracowników firmy
  • udostępnia profesjonalne oprogramowanie 
  • daje pomoc w rekrutacji pracowników

Zalety lub wady franczyzy

Określony czas franczyzy

Umowa franczyzowa jest zazwyczaj podpisywana na określony czas. Dla jednych będzie to wada, bo takie rozwiązanie to poczucie niestabilności, dla innych - zaleta, bo jeśli stwierdzą, że taka współpraca im nie odpowiada będą mogli z niej po prostu zrezygnować.

Zależność od franczyzodawcy

Z franczyzodawcą związujesz się umową i w oparciu o to będziesz musiał spełniać szereg wymogów i standardów. Tam też jest szczegółowy działań, które są dozwolone oraz zakazane.

Franczyzodawca musi znać sytuację firmy na bieżąco by ewentualnie zareagować czy zainicjować zmiany.

Dla części osób będzie to ułatwienie.

Niewiele miejsca na innowacyjność i kreatywność franczyzobiorcy

Kierunek, w którym ma iść działalność firmy, ustala franczyzodawca i to on ma ostateczne słowo w każdej sytuacji.

 

Wady franczyzy

Opłaty franczyzowe

Chcąc rozpocząć działalność w formie franczyzy, Studio Figura, musisz liczyć się z tym, że nic nie dostaniesz za darmo. 

Na początku będziesz musiał uiścić opłatę licencyjną - możliwość korzystania ze znaku towarowego, know-how, szkoleń, pomocy i doradztwa. Licencja Studia Figura. 

W trakcie działalności franczyzodawca będzie pobierał opłaty od zysku lub obrotów (ustalone procentowo). Rodzaje i wielkości opłat powinny być opisane w umowie franszyzy.

Za naruszenie zasad współpracy franczyzowej mogą być naliczone kary umowne.

 

Upadek franczyzodawcy

Upadek franczyzodawcy powoduje, że nie możesz już dalej prowadzić swojego biznesu pod jego marką ale nie będziesz odpowiadał za długi swojego franczyzodawcy.

Masz kilka możliwości. Możesz:

  • zamknąć firmę;
  • otworzyć własną markę;
  • przejść pod skrzydła konkurencyjnego 

 

Własna marka czy franczyza?

Charakterystyka franczyzy:

  • ponosisz niewielkie ryzyko prowadzenia działalności, 
  • zostajesz przeszkolony i otrzymujesz know-how 
  • możesz skorzystać ze sprawdzonego  pomysłu na biznes
  • możesz liczyć na pomoc franczyzodawcy
  • stajesz się częścią dużej sieci
  • musisz uiszczać opłaty franczyzowe
  • nie jesteś niezależny w podejmowaniu decyzji biznesowych
  • musisz się dostosować do wymogów, jakie stawia franczyzodawca

Charakterystyka prowadzenia firmy pod własną marką:

  • jesteś niezależny w podejmowaniu wszelkich decyzji
  • budujesz własną markę 
  • twoje działania są wyłącznie twoimi działaniami, nikt ich nie 
  • własna firma, to więcej zaangażowania czasu i energii
  • brak wsparcia i know-how
  • twój pomysł nie jest zweryfikowany przez rynek

Biorąc pod uwagę te wszystkie za i przeciw musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, co dla Ciebie jest korzystniejsze. W czym będziesz czuł się lepiej.

Ta strona korzysta z plików Cookie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności